si comel buah hatiku

si comel buah hatiku

Friday, October 17, 2008

tadbir soalan penilaian



Ni first time kami tadbir soalan kat sebuah sekolah kat KL. ok lah, yang bestnyer, rasa pelik ada sorang bdk india kat dlm kelas bahasa arab. pelik tak? pecayalah...ianya betul2, bkn cobaan..
ade gak yang buat2 sakit perut, agaknya tak nak jawab soalan..ape pun, ni satu pengalaman yang tak leh nak lupa.

Thursday, October 9, 2008

pengalaman suka duka ketika mengajar di SMK Taman Dato' Harun

Assalamualaikum semua....

bila citer pasal suka duka, pengalaman dan kenangan ketika mengajar di SMK TAMAN DATO' HARUN, banyak sangat sampai tak dapat nak citer.. ape pun, kami nak kongsi sedikit kenangan dan pengalaman kami time tu. tanggal 18 September 2008 bersamaan 18 Ramadhan 1429 Hijrah, kami bertiga, Jas, Syazana dan Siti, kena mengajar kat sekolah tu.

nak citer nye, ari 2 kami bertolak dr UM slps kelas sosiologi terus ke stesen bas kat Pantai Hill Park. kami nak naik bas ke KL Central. tunggu punya tunggu sebiji bas D46 pn xde apatalah lg bas rapid KL. dah setengah jam tunggu bas pun sampai. then, kami bila dah sampai kat KL Central, kami terus menaiki komuter ke kg Dato' Harun. 2 pun hampir2 terlepas train. dengan penuh semangatnya kami berlari sepenuh hati, jas sempat masuk pintu train pun tertutup. tapi ct n syzn still kat luar lg. agak risau jg coz klu terlepas kna tunggu train dlm setengah jam lg. but kami kna sampai kat sekolah seblum kul 3.20 ptg. kami cepet2 tekan punat train, nasib baik la... pintu train terbuka dan kami selamat masuk.

apabila sampai di stesen kg Dato' Harun, kami segera mencari sekolah. dengan penat lelah berjalan kaki tambah2 lg bulan puasa kami berhempas pulas utk sampai seblum 3.20 ptg.la..... ingat dekat , bleh jalan kaki, rupe2nye agak jauh jugak. dari jauh kami dah nampak bangunan sekolah, hati ini dah berbunga2 riang. sampai2 ja kat sekolah tu, rupe2nye kami dah salah sekolah. kami ada kat SR TMN DATO" HARUN.alamak...,salah lagi. pas 2 kami cepat2 call ustazah. ustzah suruh kami cari teksi. cari teksi plak satu hal, time kami nak dia xda. so, kami pun jln kaki la....agak penat jg, dah la panas puasa plak tu. dah separuh jln baru nampak batang hidung teksi. cepat jer kami tahan. kami sampai kat sekolah tepatpd masanya. alhamdulillah, kami jumpa ustazah dan group mazlinda.

debaran mula terasa apabila murid sudah masuk kelas. walaupun begitu, kami tetap teruja utk mengajar mereka. kami berharap sesi p&p kami berjln dengan lancar. tup!tup! time nak pasang video x bleh pasang plak. ustazah plak dah keluar. kami try call tapi xdpt2 jg. try lg sampai 10 misscall pun xdpt. lastly, baru dpt contact ustazah. LCD xbleh buka!! macam mana ni......memandangkan jas org first, so dia kna trus kan jg mengajar ayat kefahaman berkenaan "perpaduan asas kemajuan" tp secr manual la...

masuk kpd respon murid, macam-macam kerenah dan gelagat yg kami nampak. antaranya, ada dlm kalangan murid yg masih tidak dapat membaca dengan baik samada rumi, jawi maupun ayat al-quran. sangat memeranjatkan kami coz dlm mindset kami murid tingkatan 2 mesti dah bleh baca. apabila ditanya, baru kami tau rupa-rupanya kelas yg kami mengajar ini adalah kelas yg kedua terakhir. patutla...... tp kami teruskan jg dengan mengambil inisiatif membimbing murid tersebut. semasa aktiviti pengukuhan dijalankan, respon murid agak lambat dan terpaksa di push.

ada jg murid lelaki yang mundar-mandir dlm kelas tanpa menghiraukan guru di hadapan. kami menyuruh murid tersebut utk duduk dan menasihati kelas tentang adab murid kpd guru. walaupun begitu, p&p dpt berjalan dgn lancar.

yang best nyer.. murid2 ni sporting semasa aktiviti permainan dijlnkan. contohnya kuiz antara lelaki dan perempuan, demonstrasi dan soal jawab. mereka berlumba-lumba utk menjawab walaupun salah.

realitinya, tidak semudah yang disangka. banyak pengajaran & pengalaman yg kami dpt ambil drpd tugasan mengajar yg diberikan oleh ustazah. maklumlah kami pun baru first time mengajar murid sekolah.

cadangan utk memperbaiki p&p:
1. tahu latar belakang murid
2. prihatin dgn minat dan kecenderungan murid
3. kesesuaian bahan yg menarik
4. memberi ganjaran kpd murid yg aktif


inilah serba sedikit coretan kenangan dan pengalaman yg dpt dikongsi bersama rakan seperjuangan semua....

biar keikhlasan kita berbicara,
(jas,ct & syzn)