si comel buah hatiku

si comel buah hatiku

Thursday, June 17, 2010

tazkirah hati

tazkirah hati ke arah menginsafi diri dan untuk mendapat redha Allah.

hari ini kadang-kadang adalah hari sejarah yang membawa seribu erti pada diri seseorang. walaupun pada kenyataannya, semalam sudah berlalu dan esok mungkin akan ada catatan baru dalam cerita kehidupan. kesayuan hati yang tersangat hiba mengundang kedalam diri membuat kita terfikir, ada lagi kah esok untuk kita?

sorotan perjalanan seorang hamba Allah yang penuh dengan cabaran dan rintangan. pengabdian diri kepadaNya yang sangat diidamkan oleh sekalian umat. lantas kitakah salah seorang daripada umat itu. pengharapan keredhaan daripada Allah s.w.t. yang membawa ketenangan dan kebahagian dunia dan akhirat.

sesungguhnya, manusia pelupa. kata dasar insan dari kata manusia, merujuk kepada sifat manusia yang sering lupa, alpa dan lalai dalam urusan dengan Tuhan Pencipta Alam. manusia yang tidak pernah terhenti dari godaan dan pujuk rayu sang Iblis dilaknat. kita kah itu yang mudah terhasut dek pujuk rayu manis Iblis? bersediakah kita menjadi teman Iblis di neraka nanti?

sesungguhnya, Allah telah memberi kita akal dan fikiran yang sihat supaya kita terus beriman kepadaNya, dengan menginsafi segala kejadian dan ciptaanNya. apakah benteng kita menghadapi segala onak dan badai kehidupan ini? apakah benar perisai dan kubu keimanan kita cukup teguh melawannya. ketahuilah sesungguhnya Iblis akan menghasut manusia hingga hari kiamat nanti.

ya Allah, aku tidak layak ke syurgaMu, namun aku tidak sanggup ke neraka Mu, terimalah taubatku ya Allah.. Nah, hanya taubat kepada Allah yang dapat menyelamatkan kita. moga Allah menerima taubat kita dan sesungguhnya Allah adalah penerima taubat.

No comments: