si comel buah hatiku

si comel buah hatiku

Wednesday, April 29, 2009

impianku bahagia

aku menjengah ke luar beranda rumah, terimbau kenangan masa mula-mula menjejak kaki ke rumah ni kira-kira dua tahun lepas..terasa baru je masa tu berlaku.. ku lihat pula ruang dalam rumah ni..tak lama lagi aku nak tinggalkan rumah ni..ruang tengah rumah yang banyak menyimpan memori bersama sahabat seperjuanganku..satu sudut umpama bilik luasku walaupun aku mempunyai bilik yang ku kongsi bersama teman-temanku, namun ruang tamu yang luas ni juga lah jadi tempat lenaku, walau sejuk menggamit jasad, tak ku hirau. dah banyak kali teman-teman menasihatiku agar tidur beralaskan tilam, tapi ku biar ia berlalu. sebenarnya banyak lagi kenangan dalam rumah ni, tapi hari esok bakal melakar sejarah, aku dan seorang temanku akan meninggalkan rumah ini..

hati digamit kesedihan dek kerana perpisahan yang bakal kunjung. tapi aku semacam belum bersedia untuk itu..Oh Tuhanku, tabahkanlah hati hambamu ini. moga dengan perpisahan ini dapat mengeratkan lagi ukhuwah yang telah terbina sekian lama..ameen. setiap pertemuan pasti ada perpisahan, begitulah adatnya dan lumrah manusia.

ku lontar pandanganku ke luar semula, namun hati teringat pada keluarga nun jauh diseberang laut sana. kira aku ni kat oversea la. wahai ibu, wahai ayah, sekian lama menanti anakmu ini, akan ku bawa segulung ijazah sebagai hadiah buatmu, sebagai membalas jasa dan pengorbananmu, walau ku tahu, tidak terbalas budimu padaku. dua bulan lagi, aku akan kembali ke tanah kelahiranku. yang pasti, kegembiraan sedang menanti disana. sekian lama juga keluarga ternanti-nanti kepulanganku. Aku sayang kalian semua.

esok yang bakal menjelma. Andai esok masih ada untuk ku. kami akan berangkat ke kelantan untuk praktikum, berdebar dihati mengingatkan persedian untuk mengajar nanti. apa pun, aku kena teruskan juga. aku sedar tugas mengajar dan mendidik bukanlah perkara mudah seperti sangkaan masyarakat kita, bukan hanya untu menunggu gaji pada setiap bulan, tapi bagiku, mendidik anak bangsa ini sebagai tanggungjawab dan amanah yang sangat besar dan mesti dilaksanakan bersungguh-sungguh.

aku menghela nafas sedalamnya. bukan nak mengeluh, tapi hanya memberi keselesaan pada ruang pernafasanku. baru sekejap tadi temanku jes selesai mengemas barang-barangnya. kini giliranku pula. teman yang lain sibuk dengan hal masing-masing. pada teman-teman, aku sayang kalian, maafkan aku andai banyak salah dan silap pada semua.

Buat ketua rumah ni, Ida, thanks ya coz sudi menjadi pemimpin dalam rumah ni, bagai ibu kami la, syukran jazilan coz banyak bagi pinjam motor, jasamu tak ku lupakan. sahabat baik ku Jas, moga persahabatan kita akan berkekalan sampai akhir hayat kita, ku mohon sejuta kemaafan atas kesalahan dan kesilapan padamu.. kaulah sahabat sejatiku..buat sahabatku Yan pula, terima kasih coz banyak bersabar dengan karenahku yang sekejap sejuk, dingin, panas dan luruh..paham juga kan..thanks for being my friends. tak lupa buat sahabat serumah yang lain, Shila, Mizah, Dayah, Farah, Ismah, Wan, Nor, Gita dan Pipun, maaf ya atas segala salah silapku..semoga ukhuwah yang terbina ini berkekalan.

kini aku dah selesai mengemas barang-barangku. beberapa kotak buku, akan ku pos ke sabah. barang yang lain akan ku bawa ke kelantan nanti. selepas ini, bermulalah kisah hidupku yang baru. aku akan berganjak ke alam pekerjaan dan itulah yang ku tunggu selama ini. akan ku tunaikan tanggungjawabku pada kedua orang tua ku.. Moga Allah memelihara mereka sebagai mana mereka memeliharaku sejak kecil. Ameen..

"cik siti!" jantungku berdegup kencang. entah siapa pula yang sangat bersopan menyapaku..bahuku terasa sakit..kemudian aku menoleh ke belakang, oh.. minah ni rupanya....

#to be continue#

No comments: