si comel buah hatiku

si comel buah hatiku

Friday, April 17, 2009

KONFLIK DARFUR

Hak Kepada Keselamatan Sosial ( Konflik Darfur )

Perbincangan tentang Konflik Darfur ini menyentuh perkara 22 yang termaktub dalam hak asasi manusia iaitu ‘setiap orang, sebagai anggota masyarakat, adalah berhak kepada keselamatan sosial dan berhak menjadikan suatu kenyataan, melalui usaha Negara dan kerjasama antarabangsa dan menurut organisasi dan sumber-sumber dalam Negara masing-masing, hak-hak ekonomi, sosial dan kebudayaan yang termesti bagi kemuliaanya dan perkembangan bebas keperibadiannya. Ia juga menyentuh hak ekonomi, sosial dan kebudayaan dalam artikel 25 iaitu hak untuk suatu taraf hidup yang memadai bagi kesihatan dan kebajikan diri dan keluarganya, termasuklah makanan, pakaian, perumahan dan pengawasan perubatan.

Sejarahnya, Darfur pada asalnya mempunyai konflik lama puluhan tahun dahulu iaitu konflik diantara rakyat sesama Islam berlaianan etnik iaitu Arab dan Afrika berkaitan dengan tanah, padang gembalaan dan sumber air. Walaupun begitu, masalah ini tidak terlalu besar kerana ia dapat diselesaikan setelah ketua puak masing-masing berunding. Ia metuncing dengan adanya dakwaan daripada kumpulan penentang iaitu Barisan Pembebasan Darfur yang mendakwa wilayah Darfur disisihkan daripada pembangunan. Mereka ini memanipulasi rakyat tempatan untuk memberontak menentang kerajaan Sudan. Apa yang menyebabkan keadaan tidak terkawal dan konflik semakin tegang apabila ada pihak luar campur tangan. Dengan itu, perbalahan yang puluhan tahun dulunya boleh diselesaikan dengan berunding, kini tidak lagi.

Terdapat beberapa punca yang menyebabkan tercetusnya konflik iaitu bencana alam. Masalah ini berlaku sesama mereka iaitu perbalahan diantara penternak dan petani. Mereka berebut kawasan laluan perjalanan binatang dan sumber asli wilayah Darfur dimana sesama mereka mendakwa wilayah tersebut adalah milik mereka. Selain itu, ia telah menjadi satu isu politik apabila media Barat campur tangan kerana mereka mengetahui wilayah Darfur ini kaya dengan sumber minyak dan sumber asli seperti uranium, emas dan gas asli.

Keadaan menjadi semakin buruk apabila tragedi 11 September 2001 yang mencetuskan Islamphobia. Ini adalah disebabkan oleh Darfur yang merupakan pusat kegiatan Islam dimana majoriti daripada rakyat Islam gigih melaksanakan sistem Islam secara menyeluruh. Pemerintahan Pro Islam di Sudan inilah yang menyebabkan Sudan menjadi musuh teratas Amerika Syarikat.

Kemuncak konflik ini adalah pada tahun 2003 apabila dua kumpulan bersenjata iaitu Tentera Pembebasan Sudan dan Pergerakan Keadilan mula berperang dan menyerang kawasan pekan, pejabat kerajaan dan orang awam yang menyebabkan keadaan menjadi tidak terkawal dan mencetuskan pembunuhan dan pelarian ke negara jiran.
Terdapat beberapa jalan penyelesaian yang dilakukan termasuklah mengadakan Perjanjian Damai Darfur yang ditandatangani pada Mei 2005 di Abuja, Nigeria oleh kerajaan Sudan dan puak-puak yang bertelingkah supaya berdamai.

Selain itu, mewujudkan laluan bintang ternakan dimana laluan sejauh beratus kilometer telah dibuat dan berpuluh perigi disediakan sepanjang laluan tersebut. Begitu juga, antara pihak yang turut membantu menyelesaikan konflik Darfur ini ialah Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), Kesatuan Afrika dan Bank Pembangunan Islam di Jeddah. Dalam pembangunan semula Darfur semua pihak perlu menghulurkan bantuan. Infrastruktur seperti sekolah, bekalan air, hospital, tempat tinggal dan jaminan keselamatan perlulah dilaksanakan supaya pelarian kembali pulang ke kampung halaman masing-masing.

No comments: