si comel buah hatiku

si comel buah hatiku

Sunday, March 29, 2009

_RaYuaN nuRaNi_

dengan segala kekuatan yang dipinjamkan Allah kepada ku, aku akan sentiasa memanjatkan kesyukuran ke hadratNya. kekadang hati dan jiwa terasa sempit dan sesak dek pelbagai masalah dan segala benda terperangkap sehingga kadang-kadang tidak terluah dek kata-kata. jiwa terkadang terasa berat dek tidak tertanggung bebanan hidup walau ia hanya secebis cabaran. mujur aku masih ada tempat bergantung, Tuhanku yang Maha Esa, Allah yang Maha Besar.

kekadang hatiku menangis menahan kesakitan walau ia tidak tampak kelihatan. terkadang, tidak terbendung resah meski ianya terlanjur nampak diwajah. namun, itu lah diri ku, manusia biasa, sukar menyembunyikan hakikat luluh jiwa.. hanya satu pengubat hati..sabar.

aku berusaha berdiri kukuh dalam kalangan beribu manusia, tetap teguh walau ianya payah. apa sebenarnya yang terbungkam, terdampar dilubuk hati mu? hanya aku dan Tuhanku, Allah sahaja yang tahu.. biarlah kesedihan itu pergi bersama perginya angin di waktu petang di tepian pantai..tidak tahu ke mana arah tujunya.

tetapi, itu lah aku, hati kekadang merintih, merana malah membengkak menahan serangan halus memanah jiwaku. makna apakah itu? hanya sabar, sifat indah yang dianugerah Allah mampu menyejuk bahang di hati. mungkin soal hati ini, sukar untuk dimengertikan, payah untuk ditafsirkan bahkan mungkin sentuhan hati sahaja mampu memujuk. ya, mungkin juga begitu.

mungkin aku sering lupa, sering lalai pada yang Satu..atau sengaja melupaiNya..tidak! ku pohon keampunan pada Mu ya Allah, Tuhan yang Maha Pengampun. kekosongan hati, keresahan jiwa perlu makanan zikir pada Sang Pencipta. perlukan buah Taubat pada Nya, perlu hadiah Hidayah dan Taufik Nya.

pada hati yang satu, bersabarlah menempuhi ranjau hidup ini..kuatkan semangatmu, tabahlah dalam langkahmu agar terus menuju jalan yang benar jalan yang diredhai Allah, bukan jalan orang-orang yang sesat.

2 comments:

Jihad said...

Sedih pulak baca luahan hati ni...cik siti ni memang pandai menyembunyikan rasa hati. Luahkanlah kalau itu dapat membantu ringankan beban. Sememangnya Allah sebaik-baik tempat mengadu.

cik ct said...

cik yan, itulah, hati kita terkadang sangat halus dan kompleks untuk dimengertikan..